Hívj! Munkanapokon 17-19h között: +36-30-554-8967
kriszta@kerekikriszta.hu  

Pin It

Amikor életünkben először gondolunk rá, hogy egy ötletből, hobbiból vállalkozást próbáljunk, számos elképzelés van a fejünkben, milyen is lesz, hogyan fogunk hozzá.

Én is átmentem ezeken, most összegyűjtöm őket, hogy ezeket a hibákat Te már ne kövesd el!

1. Látom, mások hogy csinálják, ez tök egyszerű

A magam példáját hozom először. Gyöngyfűzés terén egyszerű volt a képlet: kell csinálni mintaleírásokat, az ékszer eladható, a mintákból meg tarthatok workshopokat, tanfolyamot. Mindenki ezt teszi, ha még együttműködésre is tudok lépni egy gyöngyöket forgalmazó bolttal, az a csúcs.

Azt láttam, hogy mindenki ezen a területen így működik, és működni látszott.

Azonban van egy nagy bökkenő: miért pont téged válasszanak, ha pont ugyanolyan vagy, mint a többiek? Ha ugyanazt kapja a vásárló itt is, ott is? 

Ráadásul idővel kiderülhet, hogy teljesen más üzleti modell van a látottak mögött, mint képzelted! A gyöngyfűzésnél például roppant olcsón lehetett részt venni a tanfolyamokon, hamar rájöttem, hogy ennyiért nem éri meg - nekem. Nekem, akinek ez lenne a fő tevékenysége, míg akik ennyiért csinálják, náluk pl az alapanyagok eladása a cél, ami profitot hoz. Aki pedig tanít, az vagy alkalmazott, vagy csak egy kis mellékest szeretne a főállása mellett.

Vagyis ha egy működni látszó konstrukciót szeretnél lemásolni, előbb alaposan járd körbe a dolgot, számolj és azon is merengj el, milyen pluszt tudnál belevinni, egy kis csavart, különlegességet!

Ehhez járd körbe a célközönségedet (erről itt olvashatsz többet), és merj elrugaszkodni a megszokottól!

Esetemben a különlegesség először a DVD-k voltak, majd az online tanfolyamok rendszere, mert volt rá igény, és senki más nem csinált azóta sem hasonlót.

 

2. A facebookon azt írták, hogy a legolcsóbb/legjobb vállalkozási forma a ....

Természetesen számos információhoz lehet jutni a neten és a közösségi oldalakon, de vállalkozóként végső soron Te vállalod a felelősséget a döntéseidért, nem az az ismeretlen, aki tanácsokat osztogat. 

Ez természetesen nem csak a vállalkozási formákra igaz, érdemes mindenek utánajárni alaposan, szakembereket felkeresni, törvényeknek utánanézni stb.

Népszerű még mindig az adószámos magánszemély, mint kezdő "vállalkozói forma", még a NAV ügyintézői is jó szívvel ajánlgatják (bár nem ők lesznek, akik kifizetnek egy bírságot később), de azt kevesen számolják ki, mennyivel többet adóznak így, mint más lehetőségeket mérlegelve.
Ráadásul bekorlátoz, mert nem lehet rendszeres a tevékenységed - így soha nem fogsz nagyra nőni. Persze ha csak kiegészítenéd egy kis apróval a konyhapénzt, hajrá, de akkor ez a blog nem neked szól.

Úgy gondolod, nem lehet annyit kérni a cuccodért, hogy megérje legálisan, vállalkozásban? 

Erre való a tervezés és a pénzügyi számítások, még mielőtt belecsapsz az egészbe. Ám ez egy külön fejezet lesz.

 

3. Az ingyenesen elérhető anyagokból is remekül el lehet indulni, megvan a magamhoz való eszem

Két teljes évet vesztegettem el emiatt a gondolkodásom miatt!

Összefügg az 1. pontban írtakkal: hát látom én, mit kell csinálni, csak józan paraszti ész kell hozzá. Hát nem. Pedig tanultam marketinget meg pénzügyet meg mindent a főiskolán, de aprópénzre váltani... hát az nem egyszerű. Ráadásul mindig minden változik, naprakésznek kell lenni, kikísérletezni, a változásokat hogy tudod beépíteni a folyamatba. És ez az, amire egyszerűen nincs idő kicsiként, főleg ha egyedül vagy.

A fizetős képzések, tréningek azért érik meg mert megspórolják azt az időt, amit kutatással és kísérletezéssel töltenél. Persze körültekintőnek kell lenni, kinek szavazol bizalmat, hogy ne kidobott pénz legyen a dolog.

Volt könyv (!) kb 2.000 Ft értékben, amivel utána több, mint félmillió értékű kampányt csináltam két hét alatt. És volt egy éves tagságom máshol 60.000 Ft-ért, amitől semmit se kaptam.
(Egyébként éppen ez a célom: átadni a kipróbált és bevált tudásomat Neked!)

 

 

4. Egyelőre örülök, ha egy kis pluszt hoz a családnak, amit csinálok, majd idővel...

Ha így gondolkodsz, akkor csak hobbizgatsz. Félve kínálgatod a portékádat, nem teszed oda magad 100%-ban, várod, hogy egyszer csak legyen egy áttörés.

Véleményem szerint az agyunk hozzászokik a "konyhapénz" mértékéhez, ami egy családban teljesen rendben van: tudod hónapról hónapra, mennyit kell beosztani - és ez többnyire nem milliós tétel.
Egy vállalkozásban viszont át kell állítani az agyunkat, hogy képes legye nagyban gondolkodni. Hiszen a bevételből lejön egy csomó költség és kiadás, végül csak töredéke marad az egésznek.

Ezért ha haszonhoz szeretnél jutni, sokkal nagyobb ívben kell gondolkodnod - és ettől nem megijedni!

 

5. Stratégia helyett taktikai lépések

Hogy jobban érthető legyen: szeretnél elutazni, annyit érzel, hogy jó lenne a tengert látni, de nem tervezed meg az utat, csak gondolsz egyet és elindulsz. Vajon odaérsz?

A stratégia során van a most és van az, ahová szeretnél eljutni; a közte lévő utat pedig minél alaposabban megtervezzük: hogyan jutunk el a célhoz, egyáltalán melyik lesz a legjobb út?

Azonban ha csak taktikai lépéseid vannak, akkor nem látod a célt, letérsz az útról egy-egy hirtelen ötlettől vezérelve. Elmész egy vásárba, odaadod a cuccod egy boltosnak, csináltatsz egy regiment névjegykártyát... de nem tudod, melyik tesz hozzá a megtervezett utadhoz és melyik lesz kitérő, ami lassítja a célbaérést? Netán elvisz egy csomó energiát és nincs eredménye.

Tervezés nélkül vakon vezetünk, ezt semmiképpen se hagyd ki a folyamat elejéről!

  

Szeretnél értesülni a friss blogbejegyzésekről? Iratkozz fel itt >>

 

Pin It
Go to top