Hívj! Munkanapokon 17-19h között: +36-30-554-8967
kriszta@kerekikriszta.hu  

Hasznos? Oszd meg másokkal is!
Pin It

Az év vége, év eleje szinte kötelező egy mikrovállalkozó számára, hogy értékeljen, majd ennek fényében tervezzen.
Hogyan csináld a vállalkozásod tervezését?

 

Először is mi mindent lehet/kell értékelni, tervezni?

A legjobb, ha előveszel egy füzetet és elkezded leírni, ami az alábbiak alapján eszedbe jut.

Ha volt előző évi terved, jó esetben menet közben is meg-megálltál, hogy összevesd vele a haladásod. Most mindenképp vedd elő és nézd meg, mit értél el belőle?

Amit elértél, gondold végig, minek volt köszönhető? Mit tettél érte, ami működött, jól sikerült?

Ha nem érted el a vágyott eredményt, mi lehetett a oka?
Vajon eltértél a kitűzött céltól és mellékvágányon haladtál, esetleg csapongtál az ötletek között?
Vagy nem tettél bele annyi energiát és figyelmet, ami szerinted lehetett volna?
Esetleg nem volt reális, amit elképzeltél? Ezt is vedd számba, hiszen már van tapasztalatod, a következő tervezésnél fontos lehet, amit most felismersz!

Értékeld a számokat!

Remélhetőleg van egy nyilvántartásod, hogy néhány egyszerű számítást tudj végezni. Ha nincs, akkor a következő évi tervedbe feltétlenül vezesd be ezek használatát!
(Ehhez hamarosan készítek egy ingyenesen letölthető segédletet, ha szeretnél hozzájutni, add meg email címed itt és elsőként kapod meg!)

Hány megrendelésed/tranzakciód volt ebben a évben összesen és havonta? (ebből láthatod a szezonális ingadozást)
Mennyi volt havi bontásban a bevételed és mennyi volt összesen az évben?
A fenti két számból számíthatsz egy átlagos kosártértéket, azaz: egy megrendelés átlagosan milyen összegű nálad. Ezen lehet majd dolgozni, hogyan tudod növelni.
Hány egyedi vásárlód van most? Hány közülük, aki visszatérő vásárló, és hány új vevőt szereztél idén? (ha vásárban értékesítesz, ki kell dolgoznod egy rendszert, amivel ezt ott is követni tudod!)

Ha nagyon szofisztikált akarsz lenni, a fentieket termékcsoportonként is vizsgálhatod és elemezheted! Így kiderülhet, melyek a húzótermékek, és mik azok, amik csak viszik a pénzt és energiát.

Értékeld a marketingtevékenységedet!

Havonta fix napon jegyezd fel, hány követőd van: üzleti Facebook oldaladon, Instagramon, Pinteresten, Facebook csoportodban és hány hírlevél feliratkozód van. Illetve minden csatornát írj, amit csak használsz az érdeklődők elérésére.

Mit tettél és mit tehetsz, hogy minden csatornán növekedjen a szám? 
Mit tettél és tehetsz, hogy a már elért embereket rendszeresen megszólítsd és érdekes, releváns, változatos tartalmakkal lásd el?
Hány kampányod volt, milyen eredménnyel, mit tanultál belőlük? Írd le a jó tapasztalatokat is, és azt is, ha valamit másképp kell csinálnod legközelebb!
Volt-e marketing-terved, eltértél-e tőle, kell-e változtatni jövőre?
Van-e új felület, eszköz, amit ki kellene próbálnod jövőre használni?
Van-e olyan felület, eszköz, amire rá kellene erősítened, vagy ellenkezőleg: nem ott van a célcsoportod, kár energiát tenni bele?

Piackutatás

Csináltál-e felmérést eddigi vásárlóid körében, mennyire elégedettek, mennyire érted el a tervezett célcsoportodat
Csináltál-e felmérést a piacon, konkurenseket, trendeket megfigyelve kell-e változtatnod kommunikáción, megjelenésen, termékeken?

Ha nem, feltétlenül építsd be a következő évi tervedbe ezeket!

A termékfejlesztést is gondold végig a fentiek tükrében: kell-e valamit kivezetned a piacról, kell-e változtatnod a jelenlegi palettádon?
Ha eddig nem gondolkoztál termékpiramisban, akkor most itt az ideje; erről írni fogok itt a blogban is bővebben, addig röviden: a fő terméked (ami a húzóerő, amit a legtöbben vesznek, ami a legnagyobb profitot adja) próbáld egyszerűsíteni, olcsósítani, majd próbáld végiggondolni, hogyan tudnál ugyanebből luxusszínvonalat készíteni?
Például táskákat árulsz, ehhez lefelé gondolkodva készíthetsz pénztárcát, ami a táskához illik, felfelé pedig készíthetsz táskát egyedi megrendelésre, extrán minőségi alapanyagokból.

Tervezés

Ha a fenti elemzésen végigmész, máris jönnie kell az ötleteknek is, hogyan szeretnél nekifogni az új évnek. Írj le mindent!

Jó, ha készítesz egy pénzügyi tervet, ami havonta tartalmazza az elérendő számokat (lsd fent a számok értékelésénél), aztán készítesz ehhez egy marketing tervet, ahol kigondolod, melyik hónapban milyen kampányt kell csinálnod, hogy teljesüljenek a számok. 
Ne feledd, nem csak eladáshoz lehet kampányt tervezni: kampány az is, hogy most épp feliratkozókat gyűjtesz a hírlevél listádra, vagy rajongókat az Instára!

Az is fontos, hogy tudj kicsit távolabb is lépni, és elábrándozni azon, hol szeretnél tartani 5-10-15 év múlva? Milyennek látod a jövőben a vállalkozásodat, az életedet? 

Még számtalan dolgot lehet végiggondolni és elemezni, de ha ezeken végigmész, máris többet tettél, mint más kezdő vállalkozó, ezt elhiheted nekem!

Ha a személyes életedet is szeretnéd végiggondolni, jó szívvel ajánlom a YearCompass ingyenesen letölthető segédletét, én magam évek óta használom!

Tetszett? Szeretnél több segítséget kapni mindehhez? Iratkozz fel blogértesítőre, és kapsz egy munkafüzetet a fentiekhez!

Hasznos? Oszd meg másokkal is!
Pin It

Kereki Kriszta vagyok, mikrovállalkozók mentora

- 9 évig kézműves vállalkozó
- 3 gyermek anyja, feleség
- hobbim a zenélés, horgolás
A Te kreatív marketing segítőd (ha szeretnéd)

Kapcsolat >>

 

 

Go to top